vineri, 11 ianuarie 2008

Carte de parte

„Frunzărind” sit-ul editurii Polirom, am dat, pe prima pagină, de o sumedenie de recomandări, din topul „best-seller” al editurii. Nu mică mi-a fost mirarea să văd titluri de soiul Ghiduri practice sau nume precum Doris Lessing (a câştigat nobelul băi...spre deosebire de analfabeţi ca alde Vonnegut, Varga Llosa sau Cortazar)...

Generaţia „Ştirilor de la ora 5” îşi spune cuvântul şi în „marketingul cultural”...avem best-selleruri cretinoide, în timp ce autori foarte buni stau prăfuiţi pe rafturile librăriilor...însă poate că mirarea nu ar trebui să meargă atât de departe, când eminenţe ale culturii româneşti, din specia patronilor de editură şi purtând nume suav (Gabriel Liiceanu) fac pactul cu televiziuni ce promovează adevăratele valori umane: crima, suicidul, violul ş.a.m.d. (şi poartă motto-ul ontologic „Fi liber...fi Pro-st – am aproximat) ducând o campanie violentă de promovare a eroului scriitoricesc al secolului, Coelho. Dar, ca să nu fiu înţeles greşit, Coelho e un scriitor de mare greutate: fotomodelele îl adoră, maneliştii îl stimează iar capodoperele lui nu sunt deloc departe de telenovelele sud-americane. Ei vedeţi că se poate? Ca să nu mă las dus de val şi să mă înec în spuma coelhiană...trec repede spre alte best-selleruri....cartea lui Jamie-nu-ştiu-cum...bucătar-şef pe la TVR2....e o carte din brandul „carte de bucate”...carte ce emană înţelepciune (gătitul e senzual, nu-i aşa?) şi ne invadează cu izuri de ceapă şi usturoi...

Acum multă vreme văzusem la televizor un interviu cu o entitate culturală (iertare multă şi apăsată că nu mai ţin minte numele) care spunea: „Nu contează ceea ce citeşti, atâta timp cât citeşti”...îmi vine în minte replica infantilă omniprezentă : „Dacă ŢIE nu îţi place muzica x, asta nu înseamnă că nu e muzică bună”. Păi atuncilea să le dăm dracului de sisteme de valori universale care ne apar ca „ghid” în lumea asta unde iese „artă” pe bandă rulantă (şi savuroasa formaţie „Andre” era o formaţie de artiste, nu-i aşa? Păi mie aşa mi-au spus ăia de la televizor!) şi să ne întoarcem ochii şi urechile (şi mai ales intelectul) spre marketingul cultural, ăla televizat...să-i dăm dracului pe critici că oricum sunt subiectivi şi nu au „pregătirea” unei Andreea Esca...sau a unui Cabral...(şi, mai nou şi Cristian Tabără...păcat!!) şi să citim numai „Codul lui DaVinci” (uffff cât de vinovat sunt!), să ascultăm numai pop românesc (în postul ăsta nu mă iau de manele, dar promit să nu se mai întâmple), să ne uităm la seriale kitchoase sau la emisiuni ce îţi mângâie suav metafizicul (alea gen „Surprize....”)!

Îmi cer scuze că trebuie să plec...începe serialul filosofic neo-platonic„Sex and the city”....până data viitoare iubiţi-l pe Coelho, faceţi dragoste pe muzica lui Andra şi uitaţi-vă la graţioasa Andreea Esca...(s-a aflat cât are salariul?)! Vă mulţumesc...Noapte bună copii!

7 comentarii:

Anonim spunea...

iar nu pot sa ma abtin (ca tot ramasesem la Coelho)- daca te uiti la paginile de le hi5 ale pitipoancelor - 90% il au ca autor preferat pe domnul mai sus mentionat :) si cele mai "stilate" - mai nou - pe Dan Brown (ps: pledez si eu vinovata :P)

Anonim spunea...

te rog eu mult, mult mult de tot, daca se poate sa si fac ite rog, mult mult, nu mai scrie sit in loc de site! for the love of ...who ever you believe in, sit-u poate fi cel mult arhelogic! iti multumesc si sper sa nu fie cu suparare. apropo, ce ai tu cu Jamie Oliver? explica te ca altfel ne suparam :)

Alex Imparat spunea...

Oui oui..."sit" traducţionat se intitulează prin mai multe termeni care este...cum ar fiind: peisaj, loc geografic, pagină de internet ş.a.m.d....."Sit", doar urmat de despoticul termen "arheologic"...se intitulează locul ăla unde oamenii strică aranjamentul natural dându-şi cu părerea şi aruncând în conversaţii "eră", "mezozoic", "castă" etc..."site" nu poate fi mai mult decât un banal plural de la "sită"....dar pe viitor o să scriu "sait"...promitez tare...iertare că nu vorbeşte bine româneşte...şi subiectul Jamie Oliver în emisiunea viitoare...Sveti...predau legătura

Anonim spunea...

razboi sa fie intre noi daca desconsiderezi munca arheologilor! p.s. si eu stiu adresa dexonline.ro, dar merci ca m ai scutit de niste click-click-uri. p.s. 2:gandeste te bine ce spui despre jamie, daca nu...lupta-ne-vom!

Alex Imparat spunea...

De pe SIT-UL dexonline.ro: SIT s. v. cadru, imaş, izlaz, păşune, peisaj, privelişte, scenă, tablou, vedere....multumesc de precizare...într-adevăr...imberba traducere şi menţiune "pagină de internet" a venit post coitum (cauta-l pe asta pe dexonline :-)).... şi ca s-o iau numerologic: 1. nu mă iau de munca arheologiculilor...departe gândul de mine...ador migăleala emancipată cu care perie "artefactele" şi ne spun din ce bliduri au mâncat domnitorii noştrii (că deh, doară un domnitor...fie el şi ucigaş în masă...a ieşit cel mai iubit dintre românaşi)...şi 2. Jamie (că deja ne cunoaştem) nu mă irită deloc...face bani grei din bucătărit...şi mă bucur tare că a sa minunată capodoperă gurmandească se vinde mai bine ca un Derrida sau un (să fiu mai "de-al nostru") Radu Pavel Gheo...că şi-aşa numai prostii ne învaţă cretinii ăştia cu filosofiile lor oneroase....lupta-ne-voi-moi-avec-toi.

Raluca spunea...

poti zice de coelho ce vrei, dar de Jamie Oliver sa nu te iei, ca baiatul ala face cultura adevarata din legume (sic!) si senzual chiar e, ca e barbat si (se) gateste.iaca

Alex Imparat spunea...

aplauze va rog...sunt mandru ca s-a ratat ideea ca lumea ignora scriitori importanti care zic niste chestii pe acolo care nu sunt chiar de ignorat si dau cu capul in "rating"..fie el si cultural...imi cer iertare ca m-am legat de Jamie-retardul-britanic...cultura n-ai cum sa faci din legume...dar doar daca te iei dupa vorbele inteleptului Cristian Tudor Popescu...care spunea ca si strungaritul e cultura...se pare ca ideea mi-a fost "retezata" prin modalitati "aristotelicioase"...dar cum spunea si filosoful Jamie-cel-senzual cu-gonade-de-sconcs..."You can't always get what you want, but if you try somenthimes you get what you need"...sau era Mick Jagger...nah ca mi-am pierdut toate cele de la atatea leume...tre sa plec...suna Wittgeinstein la interfon...scrie un tratat de logica "leguminoasa" si vrea sa insereze pe acolo si niscaiva hermeneutica a usturoiului.